Jaki powinien być tekst o mnie, aby przekonać kogoś do współpracy? Nad tym zastanawia się niemal każdy, kto choć raz rzucił sobie takie wyzwanie. Jeśli dopiero siadasz do pisania tekstu o sobie wiedz, że na początku będzie Ci ciężko ułożyć odpowiednie słowa. To zupełnie normalne. Jak zacząć? Jakich słów pozbyć się raz na zawsze przy pisaniu takiego tekstu i wreszcie, jak połączyć swoje osiągnięcia z autentycznymi fragmentami ze swojego życia? I czy w ogóle autentyczność się opłaca?
Tekst o mnie, czyli 11 wskazówek do wykorzystania w pisaniu tekstu
-
Przedstaw się krótko i na luzie.
Zanim zabierzesz się do pracy nad swoim tekstem o sobie pomyśl jak chcesz, aby wyglądał. Co chcesz w nim przekazać? Najlepiej wypisz to wszystko na kartce lub w osobnym pliku tekstowym, żeby potem łatwiej do tego wrócić. Możesz nawet przygotować sobie wstępny plan, który pomoże Ci w sprecyzowaniu własnych myśli krok po kroku. Autentyczność to pozwolenie sobie na szczery przekaz. Takie teksty są przyjemniejsze w odbiorze, pokazują Cię od ludzkiej strony.
Autentyczność w marketingu pomaga docierać bezpośrednio do osób, które nas interesują i które my możemy zainteresować. Nie do wszystkich! To podstawowa zasada i jednocześnie bolesne odkrycie. Tacy, jacy jesteśmy, nie jesteśmy dla wszystkich.
2. Zastanów się, co chcesz przekazać innym.
Możesz zacząć od opowiedzenia historii swojej firmy w storytellingu, a nawet wykorzystać do tego nieco inne medium, którym jest video. Sprawdź ten artykuł w którym znajdziesz kilka inspirujących przykładów, aby wiedzieć jak robią to inne firmy.
Jak zacząć pisać? Możesz zacząć od krótkiego wstępu, który wyjaśni Twoją motywację do działania w wybranej braży. Możesz zacząć snuć opowieść o tym kim jesteś i dlaczego wybrałaś/eś taką, a nie inną drogę. Pamiętaj, że zakładka „O mnie” ma tylko krótko nakreślać Twoje doświadczenie zawodowe, dlatego daruj sobie rozpisywanie całego życiorysu.
3. Określ swoją grupę docelową.
Zastanów się kto najczęściej korzysta z Twoich usług? Duże firmy, start-upy? Znajomi i ich znajomi? A może tylko konkretna grupa odbiorców, która ma pewne wymagania odnośnie współpracy? Do kogo kierujesz przekaz? Z kim chcesz pracować, z kim nie? Następnie spróbuj wczuć się w potrzeby tych osób i wyobraź sobie, że musisz przeczytać im swój tekst, a oni siedzą na widowni i czekają na pierwszy ruch.
Zanim zaczniesz pisać warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:
- Jakie mogą mieć korzyści ze współpracy właśnie z Tobą?
- Co możesz im zaproponować?
- Dlaczego powinni zainteresować się Twoimi usługami lub produktami?
4. Pisz prosto i zwięźle.
Mówią, że najgorzej jest zacząć, ale jak już zaczniesz pisać to potem nie tak łatwo skończyć. Wiem coś o tym. Staraj się budować krótkie zdania, unikaj potwórzeń i upewnij się, że odbiorcy łatwo przyswoją Twój tekst. Używaj więcej czasowników niż przymiotników, przedstawiaj konkrety w tekście w rzeczowy sposób, ale i pozwól sobie na luz, który uczyni Twój przekaz bardziej wiarygodnym i ludzkim. Przedstawiaj jasno korzyści, które oszczędzą czas Twoim czytelnikom i dodadzą tekstowi odpowiedniej wartości. Po napisaniu przeczytaj swój tekst jeszcze kilka razy. Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość – spróbuj napisać to w inny sposób.
5. Trzymaj się swoich wartości.
Nie lubisz się chwalić swoimi osiągnięciami? Należysz do osób skromnych i boisz się w jaki sposób ktoś może odebrać Twój tekst? Tutaj bardzo przydaje się popularne powiedzenie: „Wyjdź z siebie i stań obok”. Spróbuj się zdystansować do swojego tekstu i spojrzeć na niego oczami klienta. Możesz stworzyć go w trzeciej osobie, choć o wiele lepiej brzmią teksty napisane w 1 osobie liczby pojedynczej, które w moim odczuciu są bardziej przekonujące.
6. Pisz tak, jak czujesz.
Tekst o mnie jest niczym wino – wymaga leżakowania. Warto dać sobie więcej czasu, dokładnie przemyśleć strukturę tekstu o mnie jeszcze zanim go opublikujesz lub dasz komuś do analizy. Często po napisaniu tekstu oko nie wyłapuje błędów lub powtórzeń. Z tego powodu dobrym pomysłem jest założenie sobie większej ilości czasu na sprawdzenie tekstu ewentualne poprawki niż natychmiastową publikację w sieci.
7. Pokaż, jak możesz pomóc klientom.
Pisząc tekst o sobie np. do zakładki współpraca pamiętaj o swoich odbiorcach i klientach. Oni muszą wiedzieć dlaczego warto z Tobą współpracować, dlatego przedstaw tekst w formie korzyści np. na blogu możesz napisać:
„W dniach od 1 – 20 października jestem na wakacjach w Hiszpanii. Jeśli masz jakiś pomysł na współpracę reklamową z wartością dla moich czytelników – z przyjemnością go przeanalizuję”.
8. Opowiedz historię o sobie i pamiętaj o unikatowych szczegółach, które czynią tekst ciekawszym w odbiorze.
Zamiast pisać o sobie w suchym języku i skupiać się tylko na faktach, dodaj też coś unikatowego. Ja w swoim tekście o mnie napisałam, że oprócz tego, że jestem copywriterką to lubię malować akwarelami i zwiedzać Warszawę czerwonym fiatem 126 p. Pomyśl, co może Cię odróżnić od konkurencji i napisz o tym w swoim tekście. Najlepiej gdyby była to wzmianka, która w jakiś sposób może pomóc Ci podjąć współpracę z klientami np. jeśli się w czymś specjalizujesz to podkreślenie dodatkowych zainteresowań daną tematyką będzie Twoją osobistą korzyścią.
9. Przemyśl formę tekstu.
Pamietaj, że nie musisz się ograniczać co do standardowej formy tekstu. Możesz przedstawić siebie opowiadając o tym, co robisz w krótkim video albo stworzyć kolorową infografikę, jeśli chcesz przedstawić najważniejsze informacje w sposób chronologiczny. A nawet stworzyć na swój temat bajkę nawiązując do historii firmy lub swojej pasji. Oryginalność jest w cenie, dlatego nie ograniczaj się w tworzeniu swojego tekstu do standardowych form.
10. Daj komuś do przeczytania.
Jeśli skończysz pisać swój tekst o mnie – czas na to, aby ktoś mógł wyrazić o nim swoją opinię. Taka analiza pozwoli Ci na obiektywne przyjrzeniei się tekstowi i naniesienie poprawek. Nie bój się wysłać go do kogoś zaufanego z prośbą o obiektywną opinię. Wybierz nawet kilka takich osób, aby otrzymać więcej uwag.
11. Pisz tylko prawdę – nie zmyślaj!
Twój tekst o mnie powinien być taki jak Ty, czyli w 100 % prawdziwy. Przedstawiaj więc informacje zgodne z prawdą. Z dobrego tekstu o mnie powinna być prawdziwość, czyli odbiorca musi mieć wrażenie, że tekst jest wiarygodny.
Tekst o mnie – obawy, z którymi musisz się zmierzyć przed pisaniem
Pisanie tekstu o mnie jest bardzo trudne. Piszę to szczerze, bo wiem jak to jest. Do czego mogłabym to porównać? Do rzeźbienia. Na pewno przypomina to jedyny w swoim rodzaju garnek gliniany stworzony samodzielnie. Pisanie wymaga też co najmniej takiego jak u operatora dźwigu wyburzającego ścianę w budynku od strony ulicy. Pisanie przypomina też nieco pracę ogrodnika, który musi wykazać się spostrzegawczością podczas pracy i wyciąć niepotrzebne chwasty. To coś w rodzaju garncarstwa, pracy na złomowisku i ogrodnictwa w jednym, dlatego niech nie przeraża Cię fakt, że pisanie tekstu o mnie to jedno z najtrudniejszych wyzwań z jakim przyjdzie Ci się zmierzyć. Dla otuchy dodam, że pewnie nie skończysz po jednej wersji. Pisanie tekstu dla siebie jest znacznie trudniejsze niż pisanie tekstu dla klienta, ponieważ trudniej o obiektywizm.
Chcesz wiedzieć jak było z moim tekstem?
Opowiem Ci coś. Zanim stworzyłam swój tekst do mojej zakładki, minęło sporo czasu. Nawet zmieniłam miejsce mając nadzieję, że w nowych okolicznościach będzie mi się lepiej pracowało, a pomysł na treść wpadnie sam. Wyrwałam wiele kartek w swoim notesie zanim stworzyłam wersję tekstu, która dokładnie odzwierciedla to, co chciałam przekazać na stronie. Na początku jak wiele innych osób miałam profesjonalny tekst o mnie, który mówi o mnie tylko to, co robię zawodowo. Nie było w nim żadnych wyróżników osobistych, żadnego fragmentu o zainteresowaniach. Z obecnej wersji jestem zadowolona, choć nie wykluczam, że to świetny materiał warsztatowy i pewnie powstanie jeszcze wersji mojego tekstu o mnie.
Autentyczność w pisaniu o sobie
Szczerość przekazu nie tylko przybliża Cię do klientów, ale czyni tekst bardziej ludzkim, zrozumiałym i łatwym do zaakceptowania. Poznanie wcześniej własnych potrzeb odnośnie tekstu o sobie bardzo pomaga w pisaniu. Dzięki temu o wiele łatwiej uporządkujesz główne myśli i zmierzysz się z tym zadaniem.
Przykłady dobrych tekstów o sobie
Pierwszym przykładem dobrego tekstu o sobie, który mnie się osobiście bardzo podoba jest tekst copywritera Maćka Wojtasa, który pisze o sobie:
„Copywriter z bajeczną wyobraźnią”
Co mi się podoba w tym tekście? Zwięzłość, prostota i oryginalność. Fragment o wadach dodanych na końcu wpisu jest bardzo zabawny, choć nie każdy się na to odważy.
Kolejnym, nieco luźnym tekstem, który wywołuje uśmiech na twarzy jest tekst reklamowy Marka Pawłowskiego, czyli Krzykacza znanego z programu „Złomowisko”. Szczególnie spodobało mi się powitanie na stronie, które pełni też funkcję copywriterskiego call to action i jest świetnym wezwaniem do działania:
Siemano mordeczki! Przyjechać po złom?
Warto zwrócić uwagę na poniższą prośbę i sposób jej skonstruowania. Jest tu wyrażona nie tylko chęć podjęcia natychmiastowego działania, ale także pozbycie się problemu klienta, czyli zabranie złomu, a więc i przedstawienie korzyści w krótki sposób na luzie.
Kochani jak macie jakiś złom do oddania to dzwońcie. Wpadaniemy z Edziem, wywieziemy towar i będziecie mieli problem z głowy!
Podobają mi się też teksty z konkretną misją do działania, czyli tak jak jest u Pani Swojego Czasu. Bardzo fajny pomysł na wykorzystanie życiowej opowieści do stworzenia tekstu o sobie. Świetny pomysł na tekst o sobie to przedstawienie się w jednym zdaniu:
Nazywam się Ola Budzyńska i jestem Panią Swojego Czasu.
Inspiracja dla Ciebie
Na koniec polecę Ci fajną książkę do przeczytania. Jest to świetnie napisana książka o autentyczności w biznesie: „Autentyczność przyciąga. Jak budować autentyczną markę na prawdziwym i porywającym przekazie?” autorstwa Anny Piwowarskiej.
A może nie masz czasu na stworzenie swojego tekstu? Potrzebujesz porady, konsultacji, wsparcia? Napisz do mnie, a chętnie stworzę tekst dla Ciebie.