Stworzenie unikatowej i chwytliwej nazwy firmy, usługi lub produktu często spędza sen z powiek przedsiębiorcom. Podobnie jak pytania: jak zastrzec nazwę marki lub firmy? Jak wygląda zastrzeganie nazwy? Wątpliwości pojawiają się szczególnie wtedy, gdy nie mają doświadczenia w tego typu kreatywnych działaniach i nie wiedzą w jaki sposób zastrzec stworzoną nazwę, aby zapewnić jej ochronę prawną. W tym tekście dowiesz się, jak to zrobić.
Jak zastrzec nazwę? Kryterium wyboru nazwy idealnej
Zlecenie stworzenia nazwy warto powierzyć doświadczonemu copywriterowi, aby potem udać się do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej i zastrzec nazwę. Nazwa firmy powinna być łatwa do zapamiętania, chwytliwa i związana z zakresem działalności. Wybierając nazwę dla siebie warto sprawdzić jej dostępność w bazach Urzędu Patentowego, aby upewnić się, że nie jest ona zajęta przez inne firmy i nie narusza praw intelektualnych osób trzecich.
Dostępność nazwy i weryfikacja w bazach Urzędu Patentowego
Kolejny krok to sprawdzenie dostępności domeny internetowej przez wpisanie jej w wyszukiwarkę Google i upewnienie się, że adres witryny jest wolny. Sprawdzając dostępność nazwy w bazach Urzędu Patentowego musisz dowiedzieć się, czy wybrana nazwa nie narusza praw wyłącznych do danego znaku towarowego innych osób.
W tym celu odwiedź witrynę Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (w skrócie EUIPO). W bazie dokładnie sprawdzisz występujące podobne podmioty w kategorii swojej działalności i upewnisz się, że nie naruszasz praw innych.
Czym jest znak towarowy?
Znak towarowy to przedstawienie nazwy w sposób wizualny, czyli graficzny. Warunkiem klasyfikacji jest to, aby Twój znak towarowy wyróżniał się od konkurencyjnych znaków towarowych i nie był wcześniej zastrzeżony przez kogoś innego.
Następnie znaki towarowe muszą być jednolite i autorskie, ponieważ w przeciwnym razie ich rejestracja nie będzie możliwa. Przeciętny czas rejestracji znaku towarowego trwa do sześciu miesięcy, jeśli nikt nie zgłosi sprzeciwu.
Od 15 kwietnia 2016 roku Urząd Patentowy na mocy ustawy może odrzucić prośbę o zastrzeżenie znaku towarowego, jeśli będzie on podobny do konkurencyjnych z tej samej kategorii działalności.
Jednak taki sprzeciw należy ostatecznie do podmiotów wykonujących podobną działalność, jeśli Twój znak może budzić ich zastrzeżenia co do unikatowości.
Jeśli wybrana nazwa nie spełni poszczególnych wymagań prawnych – wniosek o jej zarejestrowanie zostanie odrzucony. Znaki będą odrzucone, jeśli przedstawiają ważne symbole narodowe, zostały zgłoszone w złej wierze lub zawierają elementy, które mogą obrażać uczucia religijne innych osób. Aby uchronić się przed tego typu sytuacjami, rejestrację nazwy zawsze poprzedza tzw. badanie „czystości znaku”.
Jak zastrzec nazwę i ile kosztuje rejestracja nazwy?
Każdy znak towarowy podlega rejestracji w poszczególnych klasach. W prawie intelektualnym wyróżnia się 45 klas przynależnych do tzw. klasyfikacji nicejskich, które dzielą się na 35 klas obejmujących towary i 11 klas dotyczących usług.
Przykładowo: blogowanie, czyli tworzenie artykułów sponsorowanych mieści się w klasie nr 41, która obejmuje usługi wydawnicze i reporterskie.
Podczas jednorazowej rejestracji wybranego znaku towarowego nie ma możliwości rozszerzenia klas. Oznacza to, że rejestracja każdego nowego znaku wymaga innej klasy. Wykupienie ochrony dla jednego znaku towarowego to 10 lat, co oznacza, że Twoja nazwa ma zapewnioną ochronę przez ten cały czas. Po zgłoszeniu rejestracji znaku oraz zweryfikowaniu go przez urząd, trzeba poczekać trzy miesiące na ewentualną odmowę.
Rejestrując nazwę w Polsce, rejestracja to koszt 450 złotych za każdy znak przynależny do jednej klasy oraz 120 zł za rejestrację każdej kolejnej klasy do tego znaku. Taniej wychodzi złożenie wniosku online, wówczas opłata za taką usługę to 400 zł oraz 120 zł za rejestrację w każdej kolejnej klasie. Jednak w systemie elektronicznym Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej czasami występują awarie, co utrudnia rejestrację. Opublikowanie ogłoszenia o rejestracji znaku w bazie Urzędu Patentowego wiąże się z opłatą 90 złotych.
Rejestracja znaku wspólnotowego w Europie to koszt 850 euro za pośrednictwem internetu, a kolejna klasa to koszt 50 euro, a koszt każdej kolejnej klasy to 150 euro. Rejestracja odbywa się w trzech klasach, a opłata zwiększa się do 1050 euro. Natomiast w czterech klasach to koszt 1200 euro. Jeśli rejestracja znaku w Europie zostanie zrealizowana w sposób tradycyjny to jest to koszt 1000 euro. Ciekawostką jest to, że system online służący do rejestracji EUIPO działa bez zarzutu.
Więcej o opłatach urzędowych związanych z rejestracją nazw tutaj.
Sprawdź, jak stworzyć oryginalną i chwytliwą nazwę marki.
O czym pamiętać przed rejestracją znaku towarowego?
Przed dokonaniem ostatecznej rejestracji swojego znaku warto zapoznać się z aktualnie obowiązującymi stawkami w Urzędzie Patentowym oraz upewnić się, że wybrana nazwa jest dostępna oraz dopasowana do działalności, którą chcesz wykonywać.
Rejestracja nazwy może odbywać się bezpośrednio lub przy pomocy pełnomocnika. Na rynku są również firmy świadczące usługi pośrednictwa w załatwianiu tego typu formalności urzędowych. Jednak tego typu usługi wiążą się z dodatkowymi opłatami, dlatego warto zastanowić się czy nie lepszym rozwiązaniem jest samodzielne załatwienie wszelkich spraw formalnych, aby zaoszczędzić.