2
Kwi
Jak zrobić stronę internetową?

Jak zrobić stronę internetową? Krótki poradnik krok po kroku [Wpis gościnny]

Założyłeś własną firmę i chcesz, aby klienci mogli znaleźć Twoją ofertę w internecie? Zastanawiasz się, jak zrobić stronę internetową? Stwórz ją samodzielnie! Własna strona internetowa to narzędzie, dzięki któremu zyskasz nowych klientów. Daj się im znaleźć w wynikach wyszukiwania!

Jeśli nie wiesz od czego zacząć tworzenie strony internetowej – sprawdź poradnik. Dowiesz się, jak stworzyć profesjonalną stronę internetową krok po kroku. W tym poradniku znajdziesz najważniejsze rzeczy i narzędzia potrzebne do stworzenia witryny. 

W tym artykule znajdziesz informacje na temat:

  • jak stworzyć własną stronę internetową
  • poznasz zasady projektowania strony internetowej
  • elementów niezbędnych na stronie www
  • jak stworzyć za darmo swoją witrynę?
  • SEO i pozycjonowania. 

Z każdym dniem internet zabiera coraz więcej czasu. Ludzie zamiast spotkać się ze sobą, rozmawiają tylko przez telefon lub komunikują się za pomocą portali społecznościowych.

Jednak w internecie znajdziemy również strony internetowe, które oferują usługi fachowców, wskażą właściwą drogę rozwoju, pomogą w nauce lub w pracy, to również źródło wyszukiwania cennych informacji.

Chcesz wiedzieć, jak założyć stronę internetową? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi, gdyż wszystko zależy od tego, jaką rolę ma ona pełnić.

Projektowanie strony internetowej – od czego zacząć?

Projektowanie strony internetowej rozpocznij w pierwszej kolejności od odpowiedzenia sobie na poniższe pytnaia:

  1. Co ma prezentować Twoja strona? 
  2. Jaki ma być cel witryny?
  3. Pomyśl, czego szukają potencjalni klienc. W jaki sposób strona będzie spełniać potrzeby użytkowników?
  4. Przemyśl, co chcesz umieścić na stronie oraz najważniejsze: ile masz na to czasu i jakimi środkami dysponujesz?

Co musi zawierać strona internetowa?

Jeśli Twoja witryna ma być wizytówką firmy i zachęcić klientów do skorzystania z Twojej oferty, musi zawierać następujące informacje:

  • dane kontaktowe,
  • informację o oferowanych usługach,
  • mapę lub wskazówki dojazdu
  • formularz kontaktowy.

Chcesz, aby Twoja strona www dotyczyła klubu sportowego lub będzie to portal z lokalnymi informacjami? Musisz dobrze przemyśleć rozmieszczenie wszystkich elementów. 

Projektowanie strony zaczyna się znacznie szybciej, niż pojawia się pierwsza podstrona. Najlepszym sposobem na rozpoczęcie prac jest rozpisanie całego planu na kartce. Dzięki temu o niczym nie zapomnisz i zrobisz wszystko krok po kroku. 

Pierwsze zadanie to zaplanowanie treści, które zostaną na niej umieszczone. Niezależnie od rodzaju strony najważniejszy jest Twój pomysł na stworzenie witryny.

Możesz skorzystać z darmowych narzędzi do tworzenia stron internetowych dostępnych w internecie lub kupić program, który pomoże osiągnąć założony cel.

Każda strona internetowa składa się z wielu różnych elementów. Każdy z nich pozwala zbudować prawidłowo rankującą i przyciągającą oko witrynę. 

Jakie elementy są niezbędne na stronie internetowej?

Nie wiesz od czego zacząć, stwórz personę, która będzie Twoim potencjalnym klientem. Persona pozwoli Ci wyobrazić sobie potencjalnych klientów, określić ich problemy i potrzeby. Dzięki takiej wiedzy dostosujesz najpotrzebniejsze informacje na Twojej stronie. 

Jeśli Twoja firma świadczy konkretne usługi, musisz jasno je określić i opisać, aby klient dokładnie wiedział czym się zajmujesz i co możesz mu zaoferować.

Strona internetowa to doskonałe miejsce, aby pochwalić się swoimi umiejętnościami i zdobytym doświadczeniem.

Posiadasz określony cennik swoich usług? Dodaj go na jednej podstronie, aby klient wiedział ile dokładnie zapłaci za konkretną usługę. Jeśli koszty usługi wahają się w przedziale cenowym, również możesz napisać ceny minimalne i najwyższe, aby przedstawić klientowi z pokryciem jakich kosztów może się liczyć.

Projekt makiety strony internetowej  – co powinien zawierać? 

Podczas układania makiety – projektu strony internetowej, pamiętaj o kilku zasadach:

  • przestrzeni
  • przejrzystej nawigacji
  • symetrii wszystkich elementów znajdujących się na stronie
  • stopce.

Te elementy pozwolą Ci stworzyć jasną i przejrzystą stronę internetową, na której klient znajdzie potrzebne informacje oraz dane kontaktowe do Twojej firmy.

Jeśli brakuje Ci pomysłu, możesz zainspirować się przykładowymi stronami swoich konkurentów, dzięki czemu lepiej poznasz rynek i określisz jakie informacje powinny znaleźć się na stronie, aby zaciekawić klientów.

Pamiętaj także o tym, że w dzisiejszych czasach coraz więcej ludzi korzysta ze smartfona niż z komputera.

Przygotuj dla nich stronę responsywną. Zastanawiasz się co to jest? Jest to strona internetowa przygotowana na urządzenia mobilne (smartfony i tablety). Dzięki temu każdy klient będzie mógł przejrzeć Twoją stronę podczas przerwy w pracy lub jazdy autobusem.

Gdy odpowiesz sobie na zadane pytania oraz przygotujesz wstępny projekt strony internetowej, możesz rozpocząć jej projekt wizualny. 

Jak stworzyć za darmo swoją witrynę w sieci?

Sposobów na stworzenie strony internetowej jest wiele. Warto zatem dowiedzieć się czy lepiej samodzielnie stworzyć witrynę, czy zlecić jej stworzenie profesjonalnej firmie zajmującej się tworzeniem stron internetowych. W internecie możesz znaleźć wiele darmowych kreatorów stron internetowych. Do czego przyda Ci się darmowa strona www?

  • do nauki tworzenia i projektowania stron
  • do sprawdzenia narzędzia kreatora
  • w sytuacji, gdy nie potrzebujesz na stronie niczego więcej niż podstawowych informacji
  • na własny użytek.

Każdy z tych przykładów przekonuje, że darmowa strona internetowa ma prawo zaistnieć w internecie. Jeśli dany kreator pozwala Ci opublikować stworzoną przez Ciebie stronę z darmową domeną (nazwą strony) – trafiłeś w dziesiątkę! Możesz zobaczyć efekty swojej pracy na smartfonie, tablecie i komputerze oraz pokazać swój projekt znajomym lub klientom.

Jeśli jednak funkcje darmowego kreatora nie spełniają oczekiwań, sprawdź co jeszcze możesz zrobić, aby stworzyć profesjonalną stronę internetową.

Gdy masz już stworzony projekt własnej witryny, musisz wybrać odpowiednie narzędzia do jej stworzenia. Dzięki nim praca nad tworzeniem strony będzie przebiegała szybko i sprawnie.

Wybór odpowiedniego hostingu i domeny, czyli aspekty techniczne strony internetowej

W pierwszej kolejności potrzebujesz odpowiedniego hostingu i domeny.

Hosting to miejsce na serwerze, gdzie przechowywane są pliki strony. Hosting to teren, na którym stawiasz dom, natomiast domena to adres budynku.

Domena (jest przekierowana na serwer łącząc się ze stroną) pozwala użytkownikowi znaleźć Cię w internecie, a w końcu zobaczyć stronę w przeglądarce. Można to porównać do budowy domu.

Mając te informacje trafisz pod właściwy adres, zarówno budynku jak i strony. W Polsce najczęściej używaną domeną jest .pl, natomiast na świecie najczęściej używa się końcówki .com. Wybór domeny powinien być uzależniony od tego do jakiej grupy klientów kierujesz usługi. Jeśli np. kierujesz je do klientów z Europy, wówczas najlepszym wyborem jest końcówka .eu dla Twojej domeny. 

Pamiętaj także, że do stworzenia strony potrzebujesz narzędzia. Możesz samodzielnie zakodować stronę, zlecić jej stworzenie firmie reklamowej lub użyć kreatora stron.

W pozycjonowaniu ważny jest odpowiedni dobór słów kluczowych oraz stworzenie z nich treści, które wysoko wyświetlają się w wyszukiwarkach internetowych

SEO i pozycjonowanie strony internetowej

Skoro tworzysz swoją stronę internetową, to chcesz dotrzeć do jak największej liczby klientów. Dlatego tak ważne na stronie internetowej jest SEO. Jest to przygotowanie strony do wymagań wyszukiwarek internetowych, a właściwie do pytań, które zdaje konkretny człowiek – Twój klient. Postaw się po raz kolejny na miejscu potencjalnego klienta i zastanów się jakich informacji szukasz w internecie.

Twoja witryna musi zawierać słowa kluczowe, aby znajdowała się wysoko w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie zmieniło się na przestrzeni lat. Dlatego tak ważny są odpowiednie treści w Twojej witrynie.

SEO to pozycjonowanie stron internetowych. Ma ono na celu zdobycie oraz utrzymanie wysokiej pozycji fraz kluczowych w wyszukiwarce internetowej. Wielu użytkowników szuka informacji tylko na pierwszej stronie wyświetlanej w wyszukiwarce Google.

Dlatego tak ważne jest wypozycjonowanie strony jak najwyżej, aby nasza witryna trafiła do jak największej liczby odbiorców. Pozycjonowanie to długotrwały proces, a jego rezultaty są widoczne po dłuższym czasie. Ważne jest także, aby aktualizować stronę w nowe wpisy i przekierowywać w nich klientów do witryny.

Jak stworzyć własną stronę internetową? – krótkie rady

W tworzeniu witryny internetowej najważniejsze jest:

  • Wyznaczenie celu strony – zastanów się nad celem Twojej strony i do kogo ma być ona skierowana.
  • Wezwanie do działania – powinno być ono zrozumiałe dla każdego odbiorcy Twojej strony. Zachęć klientów do skorzystania z Twojej usługi.
  • Prowadzenie klienta za rękę  przedstaw na swojej stronie najważniejsze elementy tak, aby klient mógł je znaleźć szybko i bez szukania.
  • Używanie prostego języka  swoją ofertę kierujesz do człowieka, który najcześciej ma bardzo ograniczony czas. Postaw na prostą komunikację. Przedstaw siebie i swoją ofertę w taki sposób, aby klient wiedział, że po drugiej stronie stoi druga osoba.
  • Dobór odpowiednich treści – w dzisiejszych czasach mało kto wczytuje się w treści znajdujące się na stronie. Umieść na swojej stronie najważniejsze informacje, a klient to doceni.

Sekret dobrego projektu strony internetowej

Stworzenie dobrego projektu strony internetowej to proces, w trakcie którego dokonujesz ciągłych zmian i ulepszeń. Tworzenie strony internetowej to wiele prób i błędów, które po wyeliminowaniu dają oczekiwany efekt.

  • Staraj się usuwać zbędne elementy – największym błędem jest dodawanie kolejnych elementów, gdy czujemy, że informacji jest za mało. Wystarczy jednak usunąć kilka elementów lub poukładać je w innej kolejności, dzięki czemu zwiększa się czytelność witryny www.
  • Sekret strony to przekonujący tekst  większość stron internetowych opiera się na treściach, dzięki którym klient lub potencjalny odbiorca zyskuje informacje. Dlatego pamiętaj, że bardzo ważne jest dobranie odpowiedniego fontu (czcionki) do wyglądu strony internetowej.
  • Dopracuj detale  często podczas tworzenia strony internetowej nie wszystko nam się podoba na pierwszy rzut oka. Wystarczy usunąć lub zmienić drobne szczegóły, a kiepski projekt może zmienić się w coś niesamowitego.
  • Wyrównanie tekstu  dobrze wyrównany tekst ułatwia jego czytanie, a strona jest przejrzysta i łatwa w odbiorze. Nie należy wyrównywać tekstu do obu stron ekranu. Najlepiej czyta się tekst od lewej strony, a najważniejsze elementy są najlepiej widoczne na środku strony.
  • Unikaj ozdobników  każdy zbędny element na stronie musi spełniać określoną funkcję. Nie dodawaj ozdobników, gdyż dzięki nim strona nie będzie wyglądała lepiej.
  • Ustal zasady projektowania i trzymaj się ich na każdej podstronie – podczas tworzenia strony głównej oraz innych podstron używaj tych samych fontów oraz kolorów.
  • Udoskonalaj projekt – stopniowo ulepszaj projekt. Dobry projekt jest stale rozwijany.
  • Twórz stronę łatwą do skanowania wzrokiem –  odbiorcy nie czytają wzrokiem, lecz skanują go wzrokiem. Aby mogli znaleźć poszukiwane informacje należy pogrubić najważniejsze słowa, a tekst powinien być podzielony na akapity.
  • Wyróżnij najważniejsze elementy –  najważniejsze jest przedstawienie głównych elementów witryny internetowej. Klient potrzebuje prostych informacji, które może w łatwy sposób znaleźć na stronie.
  • Uzupełnij stronę grafiką – zdjęcia najlepiej prezentują się w poziomych grafikach i lightboxach. Uzupełniają resztę elementów strony i wnoszą nowe, interesujące informacje.
  • Używaj odpowiednich kolorów –  dobierz kolory, które pasują do siebie i nie odciągają uwagi od treści. Jeśli masz problem z dobraniem odpowiednich kolorów, możesz skorzystać z gotowych palet kolorów. Pamiętaj także o dodaniu odpowiednich ikon, które w jasny sposób będą przedstawiały zamierzony cel.
  • Złap kontrast – ważne jest dobranie odpowiednich kolorów na stronie. Dobrym pomysłem jest użycie kontrastu barw w celu wyróżnienia najważniejszych informacji.
  • Unikaj zlewania się tekstu – nie należy używać tekstu, który zlewa się z tłem, gdyż staje się nieczytelny dla użytkowników strony. Dodatkowo taki tekst źle wygląda.
  • Pusta przestrzeń – dzięki wykorzystaniu pustej przestrzeni na stronie internetowej, klienci łatwiej zauważają ważne informacje. Dzięki temu strona jest przejrzysta i łatwiej dostępna dla odbiorcy.
  • Bądź klientem – postaw się na miejscu klienta lub poproś znajomych, aby przejrzeli i ocenili Twoją stronę internetową. Dzięki temu zyskasz informacje o tym co poprawić, a co doskonale przyciąga uwagę klienta.

Pamiętaj o łatwej nawigacji i intuicyjnym menu

Odpowiednio dopasowana nawigacja i menu pozwolą klientom szybko znaleźć interesujące informacje.

Dzięki temu klienci poczują, że są ważni dla Ciebie i starasz się im pomóc, jak najlepiej potrafisz. Najczęściej nawigacja umieszczana jest w górnym prawym rogu strony.

  • Sprawdzone rozwiązania są najlepsze – nawigacja powinna być prosta i intuicyjna, dzięki czemu klient w łatwy sposób znajdzie interesujące go informacje. Jeśli zdecydujesz się na umieszczenie na swojej stronie prostej nawigacji, klient nie będzie się zastanawiał jak jej użyć, gdyż coś podobnego widział wiele razy.
  • Używaj prostych nazw – używaj popularnych nazw zakładek, dzięki którym odbiorcy znajdą poszukiwane informacje m. in. “kontakt”, “o nas”, “galeria” zamiast “skontaktuj się z nami”, “o naszej firmie”, “zdjęcia naszej firmy”.
  • Link powrotny do strony głównej –  nie zapominaj o dodaniu przycisku, który pozwoli wrócić klientowi do strony głównej. Może to być przycisk “powrót” lub logo firmy. Warto też zamieścić link powrotny w stopce strony www.
  • Odpowiednia ilość linków – zbyt dużo linków powoduje, że klient zaczyna gubić się na stronie. Każdy link powinien być dokładnie przemyślany i kierować odbiorcę w odpowiednie miejsce. Dzięki temu klient nie będzie zastanawiał się, gdzie kliknąć, aby udać się w wybrane miejsce.
  • Stosuj prosty język –  stosuj proste słowa, które zrozumie każdy odbiorca Twojej strony.

Podczas tworzenia strony warto dokładnie sprawdzić rodzaje fontów i wybrać ten, który najbardziej pasuje do Twojej witryny.

Dobór odpowiedniego fontu do strony internetowej

Strony www zawierają dużo tekstu. Ważne jest, aby wybrać odpowiedni rozmiar, kolor, wyrównanie i kształt fontu.

  • Wybierz odpowiedni font – musi być on przede wszystkim czytelny i niespotykany. Nie należy używać popularnych czcionek, gdyż są one dla klienta nieatrakcyjne.
  • Normalny styl treści – standardowy rozmiar fontu waha się od 15-20 pikseli. Interlinia między wierszami powinna wynosić około 120-150% wielkości fontu. Idealne akapity mieszczą się w przedziale 40- 70 znaków.

Przygotowanie treści na stronie internetowej

Treści na stronie internetowej powinny być czytelne i proste dla każdego odbiorcy. W czasie tworzenia strony zastanów się:

  • Co pisać? – nie pisz o sobie, lecz o swoich odbiorcach. Tekst na temat ich potrzeb będzie dla nich bardziej atrakcyjny. Nie pisz co oferujesz klientowi, tylko to co może on zyskać dzięki Tobie.
  • Jak pisać, aby klient wiedział co robić? – stwórz stronę, która jasno pokaże klientowi, którą drogę ma wybrać, aby osiągnąć swój cel.
  • Jakich treści potrzebujesz? To dobre pytanie wyjściowe. To, co umieścisz na stronie internetowej, zależy tylko od Ciebie. Możesz zainspirować się konkurencją lub innymi stronami internetowymi, ale mimo wszystko postaw na oryginalność. Treści na www powinny być unikatowe, nie mogą być kopią z innych stron. Twoja strona powinna odpowiadać na potrzeby klienta.
  • Wykorzystaj formatowanie tekstu –  często klient nie czyta całej treści. Zwraca on uwagę na wyróżnione w tekście elementy, takie jak: tytuły, wyróżnione słowa, wypunktowane informacje.
  • Oznacz ważne tytuły – wymyśl więcej tytułów i na koniec wybierz najlepszy z nich. Dostosuj go do treści na stronie i zastanów się czy pomaga zrealizować Twój cel.
  • Stosuj podział na akapity – w każdym akapicie przedstaw inny pomysł lub ideę. Pomoże to znaleźć Twojemu odbiorcy interesujące go treści.
  • Unikaj niezrozumiałych i trudnych słów – używanie specjalistycznych słów odstraszy Twoich klientów, gdyż treści będą dla niego niezrozumiałe. Wyjaśnij wszystko prostym i łatwym językiem.
  • Pisz z sensem i dbaj o aktualizacje – głowisz się, co napisać? Spróbuj metodę szybkiego pisania. Stwórz tekst, który przychodzi Ci do głowy, a potem go dopracuj. Łatwiej opowiedzieć coś prostym językiem, a później się poprawić, niż godzinami myśleć nad jednym zdaniem.

Rozmieszczenie zdjęć na stronie internetowej 

Zdęcia mogą odzwierciedlać to, co czasem trudno ująć w słowa. Możesz też pokazać klientom to, co opisuje treść. Na każdej stronie powinny znajdować się odpowiednie zdjęcia i grafiki. Pamiętaj o:

  • Układzie zdjęć – nie upychaj zdjęć na stronie i nie przycinaj do nietypowych rozmiarów. Najlepsze są te, które wyglądają naturalnie i przedstawiają opisywaną rzecz.
  • Rozdzielczości zdjęcia powinny być wysokiej rozdzielczości (powyżej 1400 na 700 pikseli), dzięki czemu będą one bardziej wyraziste. Pamiętaj też, że im większą rozdzielczość będą miały zdjęcia, tym dłużej będzie ładowała się Twoja strona internetowa.
  • Bazie zdjęć – możesz wykorzystywać zdjęcia z dostępnego w sieci banku zdjęć lub na różnych stronach internetowych takich jak: Pixabay, Burst, Pexels, Kaboom.

Pozycjonowanie strony internetowej – możliwości i wskazówki

Pozycjonowanie to publikowanie na stronie wartościowych treści, które pozwalają na wysokie rankowanie witryn w wyszukiwarkach internetowych.

  • Samodzielne pozycjonowanie – wymaga to dużej wiedzy i pracy. Jednak wiele rzeczy można nauczyć się dzięki szkoleniom online.
  • Zlecenie firmie zewnętrznej – pozycjonowanie firmy możesz także zlecić firmie zewnętrznej, która poprawi pozycję Twojej strony.

Strona internetowa wyświetlana na telefonie

Klienci głównie przeglądają strony internetowe za pomocą tabletów lub smartfonów. Warto także dostosować swoją witrynę do prawidłowego wyświetlania treści na mniejszych ekranach. Należy pamiętać, aby najważniejsze elementy były właściwie wyeksponowane.

  • Mały ekran na stronie internetowej, która wyświetla się na telefonie powinny znajdować się tylko najważniejsze informacje. Trzeba ułożyć elementy w taki sposób, aby była ona czytelna i przejrzysta dla klienta.
  • Wygodne sterowanie strony palcem na telefonie . Ważne jest zatem, aby linki były duże i łatwe do kliknięcia. Wszystkie klikalne elementy należy ustawić w takie odległości, aby ich użycie nie sprawiało klientowi żadnych problemów.
  • Sprawdź swoją mobilną wersję strony– najprostszym sposobem na sprawdzenie strony będzie użycie własnego telefonu. Możesz także użyć do tego narzędzia Google.

Publikacja strony internetowej w sieci – o czym warto pamiętać?

Ostatnim elementem całego procesu tworzenia strony internetowej jest jej opublikowanie. Pamiętaj jednak, że warto aktualizować swoją witrynę, dzięki czemu będzie ona zwiększać swój zasięg.

  • Opublikuj stronę – istnieje wiele darmowych kreatorów stron internetowych, za pomocą których możesz opublikować swoją stronę jednym kliknięciem.
  • Domena – to adres strony, który musi być jednoznaczny i łatwo kojarzyć się klientowi z Twoją firmą.

Tworzenie strony internetowej związane jest z ogromną ilością następujących po sobie czynności. Jednak dzięki zebranym informacjom możesz przez ten proces przejść bez większych problemów.

Pamiętaj, aby zwrócić uwagę nawet na najmniejsze elementy Twojej strony. Możesz samodzielnie stworzyć swoją stronę lub skorzystać z gotowych szablonów. Darmowe programy szybko przeprowadzą Cię przez proces tworzenia strony.

Jednak nie zapewniają wysokiego poziomu optymalizacji treści na stronie. Warto zatem zdecydować się na skorzystanie z usług profesjonalnej firmy reklamowej zajmującej się tworzeniem stron internetowych.

Artykuł napisała Marlena NeubauerHaiku Studio, która zajmuje się tworzeniem i pozycjonowaniem stron internetowych dla firm.