Oryginalna nazwa marki – od czego zacząć?
Czy wiesz, że nazwy popularnych marek takich jak Google, Apple i Coca-Cola powstały przez przypadek? Wyobraź sobie kilku pracowników w biurze, którzy przez kilka godzin w całkowitym skupieniu próbują wymyślić nazwę firmy. W konsekwencji ich nazwa została zainspirowana… matematyką i pewnym błędnym zapisem przez jednego z pracowników! Tak powstało Google, choć powstało wiele teorii dotyczących historii tworzenia nazwy! Podobnie było w przypadku Twittera, który w pierwotnym zamyśle miał być mikroblogiem informacyjnym! Apple to wynik olśnienia Steve’a Jobsa, który miał słabość do jabłek, muzyki i nowych technologii.
Nazwa doskonała w 5 krokach
Stworzenie chwytliwej i łatwej do zapamiętania nazwy firmy jest prawdziwym wyzwaniem. Wie o tym każdy kto, choć raz próbował stworzyć ją samodzielnie metodą prób i błędów. Przed tworzeniem nazwy warto mieć na uwadze, że jest to proces wieloetapowy. Składa się nie tylko ze szczegółowej analizy mocnych i słabych stron marki, ale przede wszystkim intensywnego myślenia koncepcyjnego. Dobra nazwa jest jak bumerang i migrena jednocześnie – rzucona raz, skutecznie powraca i nie daje o sobie zapomnieć. Od czego zacząć etap tworzenia nazewnictwa i na co zwrócić uwagę podczas burzy mózgów i wreszcie, co zrobić, aby stworzyć idealną nazwę dla siebie?
Zacznij od burzy mózgów i spisania wszystkich skojarzeń dotyczących Twojej nazwy.
Wciąż nie wiesz jaka powinna być oryginalna nazwa marki? Oto wskazówki dla Ciebie!
KROK 1. Pierwszym krokiem w tworzeniu nazwy jest wypisanie wszystkich skojarzeń na kartce papieru, które przychodzą Ci na myśl. Wizualizacja nazw na papierze pozwoli Ci na zabawę słowami, a także dostrzeżenie pewnych połączeń, które mogą być inspirujące w procesie tworzenia swojej nazwy. Pomocnym rozwiązaniem w tworzeniu mogą być również mapy myśli. Na początku nie musisz przejmować się kwestią oryginalności. Skup się na wypisaniu wszystkich skojarzeń, które przychodzą Ci do głowy. Im więcej, tym lepiej. Możesz wspomagać się słownikiem wyrazów bliskoznacznych, słownikiem związków frazeologicznych itd. Możesz także stosować przeróżne kombinacje łączenia wyrazów, aby w końcu znaleźć swój unikatowy pomysł na nazwę.
KROK 2. Etap drugi dotyczy jest najważniejszy, ponieważ dotyczy przemyślenia misji własnej nazwy. Jeśli masz już swój pomysł na nazwę lub bazę skojarzeń – jesteś na dobrej drodze. Jeśli nie – warto zastanowić się nad szczegółówą misją swojej marki i stworzyć nazwę inspirowaną zakresem swoich działań. Przykład? Wyobraź sobie, że planujesz w najbliższej przyszłości stworzenie własnej firmy, której głównym filarem działań jest fachowe doradztwo biznesowe np. związane z ubraniami szytymi na miarę. Nie musisz mieć w nazwie dopisku „Zakład krawiecki”, „Firma krawiecka”, aby nazwa jednoznacznie określała to, czym się zajmujesz. Wystarczy, że zainspirujesz się swoimi szczegółowymi działaniami i jednoznacznie określisz je w nazwie np. Przebrała się miarka! (szybki przykład), którą można dopasować do pracowitej krawcowej, która ma bardzo dużą wiedzę i marzy od lat o stworzeniu własnej marki. Nazwa to też forma zabawnej groźby, do której można „dolepić” stanowczość właścicielki, która zna się na rzeczy. Dodatkowo jak nie trudno zauważyć jest to nazwa złożona z trzech słów, która mogłaby być jednocześnie hasłem reklamowym marki. Na co uważać? Na znaczenie związku frazeologicznego, o którym pisałam wyżej. W tym przypadku, znaczenie nazwy „Przebrała się miarka!” oznacza w negatywnym kontekście przekroczenie pewnych granic, brak cierpliwości. Jednak nazwę można w łatwy sposób obronić. Aby biznes krawcowej przetrwał, musi wykazać się ona cierpliwością i precyzyjnością podczas przymiarek :).
KROK 3. Jeśli masz już wstępną bazę skojarzeń wystarczy skorzystać z kilku poniższych wskazówek, które mogą być dla Ciebie pomocne podczas tworzenia swojej nazwy.
KROK 4. Przed wybraniem ostatecznej nazwy czeka Cię jeszcze dużo pracy. Musisz upewnić się, że Twoja nazwa jest unikatowa, czyli mieć pewność, że nikt inny jej wcześniej nie wymyślił. Drugim krokiem będzie sprawdzenie co dokładnie oznacza wybrana nazwa (szczególnie jeśli tworzysz ją w innym języku) i sprawdzenie dostępności domeny. Jeśli masz pewność co do oryginalności swojej nazwy, sprawdź czy domena jest wolna – jeśli tak, warto kupić ją od razu.
KROK 5. Oryginalna nazwa to taka, która wyróżni Cię na tle innych, konkurencyjnych firm. Jednak to nie wszystko. Powinna być krótka, obiecująca, przyszłościowa i uniwersalna na tyle, aby stworzyć kilka subdomen, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Eksperymentuj. Nieustannie szukaj inspirujących połączeń słów.
Wskazówki, które mogą Ci pomóc w tworzeniu swojej nazwy
- NAZWA Z JEDNEGO WYRAZU – Twoja nazwa może być inspirowana jednym słowem. Przykłady: Ebay, Allegro, Levis.
- POŁĄCZENIA SŁÓW – Możesz ją stworzyć poprzez zabawę słowami np. Kia Motors, Verbal Fairy, Coca-Cola.
- WYMYŚLONE SŁOWA – To doskonałe rozwiązanie dla wielu niszowych marek np. Pani Walewska.
- PRZEDROSTKI – To dość prosty sposób na stworzenie nazwy dla siebie. Przedrostkiem w nazwie mogą być Twoje inicjały. Można wykorzystać także przedrostki jednostek w nietypowy sposób do stworzenia nazwy, tak jak zrobiło to Google inspirując się nazwą googol. Początkowa nazwa Google miała brzmieć BackRub od backlinks, czyli linków zwrotnych.
- NEOLOGIZMY – To innymi słowy nowe słowa stworzone na specjalne potrzeby. Przykłady: Frugo, Heyah, Oreo.
- AKRONIMY – To inaczej skrócone słowa. Przykładem akronimu jest PGE – Polska Grupa Energetyczna, ZTM – Zarząd Transportu Miejskiego.
- PRZESTAWIENIE SŁÓW – Takie kombinacje świetnie sprawdzą się w sytuacji, gdy nie możesz się zdecydować. Przykład: Gel’s Angels (autorska nazwa salonu fryzjerskiego inspirowana Miastem Aniołów).
- INICJAŁY – Tworząc nazwę możesz skorzystać ze swoich inicjałów. Doskonałym przykładem jest polska firma deweloperska J.W. Construction.
- SYMBOLIKA – Możesz zainspirować się popularnymi symbolami lub wartościami np. Polski Czerwony Krzyż, Nike.
Popularne nazwy marek – Poznaj ich historię!
Kilka innych przykładów ciekawych nazw, które mogą Cię zainspirować
Inspiracji do stworzenia swojej nazwy jest naprawdę całe mnóstwo. Wystarczy tylko dobrze ją przemyśleć, skorzystać z kilku wskazówek i jednocześnie zastanowić się nad przekazem nazwy. Jeśli nadal nie masz pomysłu jak nazwać swoją markę to być może inspirujące będą dla Ciebie poniższe przykłady nietypowych nazw i ich przykład zastosowania.
To bardzo trafna, krótka i przemyślana nazwa, której głównym filarem jest wiarygodność, szczerość. Sprawdziłaby się świetnie jako nazwa dla portalu z zakupami grupowymi, agencji pośrednictwa pracy, portalu ze zniżkami zakupowymi, biura matrymonialnego lub portalu randkowego.
Plately to nazwa inspirowana określeniem plate (z języka angielskiego oznaczającego talerz). Doskonała propozycja dla raczkującego i niszowego biznesu np. firmy produkującej porcelanowe talerze, która zatrudnia lokalnych artystów do wykonania na talerzach autorskich malowideł. Może to być również nazwa skupu dla starych talerzy (ponosi mnie fantazja!). Nazwa sprawdzi się także dla aplikacji, przez którą można zamówić jedzenie na wynos, restauracji lub agencji nieruchomości.
Collabcloud to nazwa idealna dla internetowej platformy biznesowej lub narzędzia ułatwiającego ustalanie szczegółów dotyczących projektu. Świetna propozycja dla osób pracujących zdalnie, które marzą o wygodnej aplikacji i bezpiecznym przechowywaniu własnych plików. Nazwa inspirowana nowymi technologiami, popularną chmurą i współpracownikami.
Nazwa dość ryzykowna, nietypowa i aż ma się ochotę wcisnąć na siłę i między B i L, aby powstało Billy. Świetny pomysł na nazwę np. dla systemu skracającego linki, internetowej biblioteki, klubu nocnego, marki kosmetycznej, restauracji słynącej z jednego rodzaju kuchni lub dla aplikacji językowej.
Romuo – do czego to można wykorzystać? Wyobraź sobie zabawnego człowieka, który w każdy czwartek bawi ludzi w niezależnym klubie komediowym, który stworzył wraz z kolegami. Brakuje im nazwy, ale zupełnym przypadkiem korzystają z zabawnego przejęzyczenia imienia Romka i tak powstaje Romuo! Proste i genialne, prawda? Romuo to może być marka dla ręcznie szytych zabawek interaktywnych albo dla firmy, która specjalizuje się w projektowaniu gier.
Cechy oryginalnej nazwy, o których musisz wiedzieć na zakończenie!
Przed wybraniem ostatecznej wersji swojej nazwy upewnij się, że nie jest ona inspirowana przejściową modą. Oryginalna nazwa marki powinna mieć unikatowy, przemyślany charakter, wyróżniać Twoją firmę na tle innych z branży i jednocześnie mieć TO COŚ!. Najważniejszym etapem w tworzeniu nazwy jest jej spójność z misją. Ułatwieniem dla klientów z pewnością jest łatwy zapis nazwy i jej proste brzmienie. Są to etapy, których nie można zlekceważyć w procesie namingowym. Kolejnym kryterium wyboru jest oryginalność nazwy, dostępność domeny, a także jej pozytywne znaczenie. Jeśli planujesz stworzenie jeszcze jednej lub kilku marek – warto, aby Twoja nazwa była uniwersalna i pozwoliła Ci na stworzenie dodatkowych submarek.