Strategiczny marketing marki zaczyna się od określenia do jakich rodzajów klientów chcesz trafić ze swoją ofertą i celów, które chcesz osiągnąć w biznesie. Następny krok to bardzo dokładne przygotowanie oferty, która przekona Twoich klientów, że warto z Tobą współpracować. Pamiętaj o tym, że strategia „mam produkt dla wszystkich, chcę dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców” to droga donikąd.

Strategia w marketingu – co to takiego? 

Strategia to nic innego jak bardzo precyzyjnie określone cele biznesowe, które chcesz osiągnąć w konkretnym terminie. Pomyśl nad tym, co chcesz osiągnąć w swoim biznesie w ciągu najbliższego miesiąca, kwartału lub roku i zastanów się nad tym, jakie działania marketingowe zastosować, by te cele osiągnąć. 

Dlaczego każda marka musi mieć strategię?

Chcesz skutecznie działać w biznesie? Zacznij od określenia jak najbardziej szczegółowo celów, które chcesz osiągnąć w swoim biznesie.

Pamiętaj, że każde działanie marketingowe musi wynikać ze strategii i być powiązane z celami. Innymi słowy: wszystko, co robisz musi pomagać Ci osiągać dany cel. To mogą być cele rozpisane na kwartał, miesiąc lub rok.

Jeśli np. chcesz zbudować świadomość wokół produktu – potrzebujesz starannie zaplanować działania marketingowe i najlepiej przypisać do nich konkretne daty, bo każde działanie musi być osadzone w czasie. Dodatkowo pamiętaj, że materiały, które przygotujesz w ramach danej kampanii muszą być maksymalnie wartościowe dla Twoich odbiorców.

Korzyści ze strategii marketingowej:

  • precyzyjnie określone cele i działania marketingowe, które Cię do nich przybliżają
  • określona grupa docelowa klientów, do której chcesz dotrzeć z ofertą 
  • pomaga bardzo precyzyjnie określić jakich narzędzi musisz użyć w swoim biznesie, by osiągnąć swoje cele
  • strategia sprawia, że masz wszystko uporządkowane w swoim biznesie i wiesz, jakie działania podjąć, by zdobyć klientów
  • określenie działań marketingowych oszczędza Twój czas i sprawia, że precyzyjniej docierasz do konkretnych osób, których może zainteresować to, co masz im do zaproponowania.

 

Przykład mierzalnego celu, który Twoja marka może ująć w swojej strategii

  • przygotowanie oferty na produkty lub usługi, z której skorzysta 10 osób w danym miesiącu.
  • regularna wysyłka newslettera co 2 tygodnie z wartościowymi materiałami dla konkretnej grupy odbiorców. 

Pomyśl, jakie działania marketingowe musisz podjąć, aby zdobyć klientów na to, co masz do zaoferowania.

Z punktu widzenia marketingowego bardzo ważne jest to, w jaki sposób prezentujesz swój biznes w sieci; w jakich mediach społecznościowych jest Twoja marka, w jaki sposób komunikujesz ją potencjalnym odbiorcom to, co chcesz przekazać. To wszystko musi być przemyślane i wynikać z Twojej strategii reklamowej.

Jakie działania marketingowe skutecznie wspierają biznes?

Najpierw warto zacząć od bardzo dokładnego określenia grupy docelowej dla swojej firmy i przeanalizowania ich potrzeb. W tym pomogą Ci nie tylko ankiety badające potrzeby, ale również obserwacje konkretnej grupy klientów. Na tej podstawie możesz nie tylko wyrobić sobie pewne opinie, ale też łatwiej dopasować swoją komunikację do odbiorców. 

Jakie działania podjąć? To bardzo dużo zależy od celów, które chcesz osiągnąć. Np. jeśli Twoim celem jest budowa świadomości konsumentów o marce, to warto publikować naprawdę dobry jakościowo i wartościowy content dla Twoich odbiorców w mediach społecznościowych i na blogu. To oznacza, że nie tylko potrzebujesz wiedzieć, co ludzi interesuje i jakie informacje są dla nich przydatne, ale też dokładnie poznać te oczekiwania. 

Etapy lejka sprzedażowego 

Każde działanie marketingowe jest zależne od etapu, na którym jest Twój klient. Etapy te składają się na tzw. lejek marketingowy, czyli kroki, przez które musisz przejść, by osiągnąć konkretny cel – od zaistnienia w umyśle konsumenta aż po konwersję (sprzedaż).

Każdy z nich bazuje na modelu AIDA – A jak attension (pozyskanie uwagi klienta), I jak interest, czyli zainteresowanie odbiorców tym, co masz do zaoferowania, po D jak desire, czyli rozbudzenie potrzeby zakupu produktu w klientach aż po action, czyli konkretnie wykonaną akcję np. zapis do newslettera firmowego, skorzystanie z oferty limitowanej, zakup Twojego produktu. 

Etap I – budowanie świadomości marki / produktu 

Pierwszy etap lejka sprzedażowego to budowanie świadomości marki w umysłach konsumentów. Polega na tym, aby tak dopasować działania marketingowe, które zwiększą zasięg informacji o Twoim produkcie, marce i firmie wśród klientów z wybranej grupy docelowej. Co jest ważne na tym etapie? Odpowiednia komunikacja, dobranie kanałów, w których konsumenci zobaczą Twoją ofertę. Na tym etapie masz styczność zwykle z jak największą grupą ludzi i pamiętaj, że nie każdy z nich 

Etap II – zainteresowanie odbiorców 

To wszelkie działania marketingowe, które mają jeden cel: zainteresować odbiorców tym, co oferujesz. Pomyśl, czego mogą potrzebować, na jakie aspekty zwracają uwagę, gdy szukają Twojego produktu, co jest dla nich ważne i komunikuj to w odpowiedni sposób. 

Na tym etapie warto się zastanowić, jakie działania marketingowe wdrożyć, aby były one dla klientów maksymalnie wartościowe i w naturalny sposób zachęciły ich do kontaktu z marką. 

Etap III – wywołanie pożądania produktu 

Kolejny etap to takie działania, które zwiększają zaangażowanie odbiorców i taka komunikacja o produkcie czy usłudze, która zwiększa chęć posiadania produktu lub zachęca do skorzystania z usługi. Takie działania mają na celu skłonienie odbiorcy do rozważania Twojego produktu. Na tym etapie istotne jest to, aby nie tylko prosto komunikować korzyści, jakie wynikają z Twojej oferty, ale również skutecznie zbijać wszelkie obiekcje zakupowe. Jakie Twój klient może mieć wątpliwości? Dlaczego powinien skorzystać właśnie z Twojej oferty? 

Etap IV – wezwanie do działania i sprzedaż 

Przedostatni etap lejka to komunikaty, które wzywają do określonej akcji. Może to być nie tylko np. zapisanie się do newslettera marki ale zwykle warto dążyć działaniami do tego, by to był przede wszystkim zakup produktu lub skorzystanie z usługi. 

Etap V – lojalność klienta wobec marki i kolejne zakupy

Ostatni etap polega na takich działaniach, które zwiększają lojalność klienta wobec marki. Pamiętaj, że tzw. opieka pozakupowa jest bardzo ważna w lejku marketingowym i dbaj o budowanie dobrych relacji ze swoimi klientami na każdym jego etapie. Im więcej działań pozakupowych dobrze przemyślanych, tym większa szansa na to, że Twój klient będzie lojalny dla Twojego biznesu. 

Jak stworzyć dobre copy i o czym pamiętać? 

Mam dla Ciebie krótką i przejrzystą infografikę, która podpowie Ci co nieco o działaniach marketingowych i o tym, jak je poukładać w swoim biznesie. 

INFOGRAFIKA VF - Strategiczny marketing marki – jakie działania skutecznie wspierają biznes?

Strategiczny marketing marki – Poznaj przykłady znanych i mniej znanych marek oraz ich strategii promocyjnych! 

Adidas to marka słynąca z dobrej jakości obuwia sportowego i odzieży! Jednak czy wiesz, że Adi Dussler zaczynał pracę w… pralni swojej mamy, a potem połączył siły z bratem?! Początki jednak nie były drogą usłaną różami… 

Pierwszą kobietą, która założyła buty marki Adidas była Lina Radke – lekkoatletka, która w 1928 roku zdobyła złoty medal na igrzyskach olimpijskich. Adi Dussler doskonale wiedział, że żeby przebić się ze swoim produktem musi nawiązywać współprace ze znanymi osobistościami, które pomogą mu zwiększyć rozpoznawalność marki i jednocześnie zbudować odpowiednią „otoczkę” wokół produktu.

Taka współpraca ze sportowcami pomogła Dusslerowi w zakorzenieniu produktów w umysłach konsumentów jako produkty jakościowe przeznaczone dla sportowców. Nie trudno się domyślić, że dużą zasługę w tym miała współpraca ze znanymi sportowcami, która zwiększyła zainteresowanie produktami marki i… przełożyła się na sprzedaż.

Haribo to marka niemieckich słodyczy, która w swojej strategii marketingowej bardzo mocno osadziła cel, czyli wytwarzanie innowacji, ale. w zgodzie z własnymi wartościami. Jej właściciel produkcję gumowych misiów zaczynał od kilku składników w niewielkiej kuchni!

W czym tkwił sekret marketingu Haribo? W tym, że marka nigdy nie zostawała w tyle i zawsze szukała okazji, jak zaskoczyć swoich odbiorców. Jej strategią biznesową było nieustanne poszukiwanie innowacji i wdrażanie ich, zaskakiwanie swoich konsumentów nowymi smakami słodyczy, które kupowali głównie z ciekawości, a z czasem tak przywiązywali się do smaku np słynnych żelków Haribo, że w sklepie wybierali tylko te produkty!

Dziś markę Haribo zna każdy i jest to tak głęboko zakorzeniony produkt w ludzkiej świadomości, że jedyny marketing bazuje na tzw. sile marki. Charakterystyczne misie były inspirowane atrakcją w pobliskim wesołym miasteczku, a dopiero od kilku lat do grona kolorowych żelków Haribo dołączył miś o smaku jabłkowym! 

A jak to jest w przypadku mniejszego biznesu, który jest dość niszowy? Bee’s Wrap to marka niszowa owijek ekologicznych, którą stworzyła Sarah Kaeck.

Pomysł na produkt wziął się stąd, że Sarah zaczęła się zastanawiać, jak wyeliminować plastik z kuchni i tak powstał pomysł na ekologiczne owijki na żywność!

To produkty kierowane do tych, którym zależy na eliminacji plastiku z kuchni i stosowaniu wyłącznie ekologicznych rozwiązań. Misją marki jest zmienianie nawyków konsumentów na całym świecie i realna troska o planetę.

W ciągu 60 lat wyprodukowano 8 milionów plastiku. A tylko 9 % to plastik, który nadaje się do recyklingu.

To 2 zdania, które naprawdę dają do myślenia i zachęcają do poszukiwania alternatyw dla plastiku.

Jaki marka miała pomysł na swój marketing produktowy? Skorzystała z reklamy video umieszczonej na Amazonie, aby zwiększyć zainteresowanie swoimi produktami i zainteresować nimi odbiorców.

Jak mogłaby dotrzeć do klientów ze swojej grupy docelowej? Np. znaleźć w sieci osoby, którym bliska jest ekologia i troska o planetę i zaproponować im spróbowanie swoich owijek ekologicznych.

 

STRESZCZENIE:

1. Jeśli cokolwiek tworzysz w sieci i ma to związek ze strategią Twojej marki, to pamiętaj, że najpierw wartość i budujesz zaangażowanie, dbasz o relacje, a dopiero potem komunikujesz korzyści swojej oferty i sprzedajesz.

2. Spójność wbrew pozorom w działaniach marketingowych jest bardzo ważna. Nie bez powodu mamy przysłowie: „Jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Zadbaj więc o każdy detal, aby Twoja marka nie tylko przyciągała odbiorców, ale też pod względem wizualnym była spójna.

3. Jeśli cokolwiek reklamujesz w sieci, najpierw dokładnie poznaj swoich odbiorców, ich problemy, pragnienia i potrzeby. Przeanalizuj je na chłodno, by dopasować do nich swój przekaz marketingowy odpowiednio obudowany korzyściami. Pomyśl, w jaki sposób Twoje produkty lub usługi mogą się przysłużyć Twoim klientom. 

4. Nastaw się na to, że dobre efekty wymagają czasu i cierpliwości. To nie jest tak, że masz świetny produkt, a sama strategia załatwi za Ciebie całą resztę. Na sprzedaż składa się bardzo wiele etapów: od dobrego zbudowania świadomości konsumenckiej o produkcie, aż po samą jego przydatność dla odbiorców i po mierzenie wyników danej kampanii. 

5. Testuj swoje działania marketingowe, sprawdzaj co działa i pamiętaj o tym, że to wymagający proces! 

Twój biznes potrzebuje strategicznego wsparcia, a Ty nie wiesz, jak to wszystko poukładać w całość? Potrzebujesz kogoś, kto w sposób obiektywny pokaże Ci, jak opracować strategię komunikacji lub contentmarketingową dla swojej marki?

A może nie do końca wiesz, jak komunikować swoją ofertę, markę w mediach społecznościowych lub masz jakikolwiek inny problem z ułożeniem tego, co chcesz przekazać swoim klientom i potrzebujesz wsparcia copywriterskiego? 

Napisz do mnie, a na pewno wspólnie rozwiążemy Twój problem!

 

Tekst ze względu na obszerność materiału – będę aktualizować 🙂